Experiment D35 pomocí PPP aneb pomsta ministerstva?

17. 1. 2020

To nám snad to ministerstvo dělá naschvál nebo …Copak nestačila D47? Nepovedený obchvat kolem Bratislavy a všechny problémy co s tím Slováci mají. Jak oni říkají Proklatě Předražený Projekt.

V roce 2005 vláda rozhodla o vybudování D3 mezi Táborem a Bošilcem formou PPP a tento 30 km úsek se měl stát vzorem pro další budování dálniční sítě touto formou, tak jak to bylo kdysi plánováno s D47.

Výsledek? Tehdy D47 obrovský propadák!. Stejně tak jako zmiňovaný úsek D3. Vláda nakonec v roce 2012 ustoupila od financování pomocí PPP a rozhodla se budovat z peněz SFDI.

Dává nám snad pan ministr dopravy Kremlík najevo, že státu opět docházejí peníze, nebo to má být snad nějaký politický nátlak či další experiment?

Bohužel si patrně současné vedení resortu neuvědomuje klíčovost stavy D35, která byla zařazena do priority MD ČR. Již několik let se jako poslankyně zvolená za Pardubický kraj snažím obhajovat stavbu D35, podpořili jsme i změnu zákona pro usnadnění stavby a teď bychom se měli vydat opačnou cestou? Za mne nikoliv!

Nová D35 má sloužit jako alternativa k D1, ale hlavně má ulevit obcím a městům Pardubického kraje, kdy na úseku Vysoké Mýto – Litomyšl takřka denně kolabuje doprava a to si již nedovedu představit, až bude D35 dotažena až do Ostrova. Jako by nestačily problémy s trasováním, výkupy, stavebními řízeními, které by byly zakončeny výběrem dodavatele. Takto si to celé ztížíme o hledání forem údržby, předání, garancí a dalších věcí, se kterými máme v ČR jen teoretické zkušenosti. Se vším souvisí další série odvolání apod. To vše se zdržením. Každý měsíc zdržení je utrpení pro občany.

Co mě na celé věci tak rozohnilo, že dle zkušenosti víme, že pokud se uvažuje o výstavbě nějakého dálničního úseku v ČR pomocí PPP, jedná se reálně o odklad v řádu 10-15 let. Což si občani dotčených regionů opravdu nezaslouží.

Autor: 
Ing. Květa Matušovská, poslankyně PS PČR, místopředsedkyně Hospodářského výboru PS PČR